Thursday, October 14, 2010

Parlör för bakåtsträvare

Att alla moderna förkortningar i nya bilar egentligen står för "Detta blir dyrt när jag pajar" är kanske ingen nyhet. Men alla andra uttryck i bilvärlden då? Vad betyder de, egentligen? Bröderna reder ut begreppen.



BlogFink™ presenteras i samarbete med Fredagsbilen™



Deformationszon: Din bil kramas tills brandkåren kommer.

ABS: Bromsar som funkar ibland. Som blinkers ungefär men tål inte vägsalt.

Skivbromsar: Som trumbromsar, men kan användas flera gånger samma dag.

Säkerhetsrattstång: Inget allvarligt, det är bara styrningen som delar sig.

AC: Dyr och håller i snitt sju år innan den pajar. Hette tidigare ventilationsruta.

Klimatanläggning: Värmereglaget rör sig automatiskt de tre första veckorna.

Supertonade rutor: Du skäms och vill helst inte synas för du klarar inte amorteringarna.

Paddle-shift: Nej vänta, det där var visst stereon.

RDS: Bryter bästa låten när en tant drattat på ändan i Småland.

Elhissar: Din passagerare klev in följd av en dålig doft och du behöver luft, men måste slå på tändningen först. Tyvärr har du väntat på polaren så länge att startspärren aktiverats, och du måste låsa och låsa upp bilen med fjärren innan du kan sätta i nyckeln, slå på tändningen och fippla med hissknappen som av någon konstig anledning är placerad mitt i bilen och inte vid föremålet för din uppmärksamhet. Du ångrar att du valde lovikkavantar för dagen och längtar efter en bil med hederliga vevar.

Startspärr: Batterifrånskiljare på ett ofattbart invecklat sätt.

Automatisk avbländning: Hade Cadillac typ -55. Nästa!

Elstolar: Varför, när det är så kul att jucka fram stolen på det gamla sättet?

Automatiskt infällbara backspeglar: Indiska elefanter har mindre öron än de afrikanska. Eller var det tvärt om?

SIPS: Side Impact Protection System. Volvos skydd mot påkörning från sidan. Kallades förr i tiden kort och gott "ett rör".

Uppvärmd fram- och bakruta: Frosten är borta och batteriet är tomt.

Centrallås: Mitt i bilen sitter en osynlig orangutang och trycker på alla låsknappar utom en, som den tycks glömma varje gång.

Fjärrstyrt centrallås: En glapp dosa är kopplad till en lika glapp apa som trycker på alla låsknappar utom en, säger "tut" och trycker en gång på varningsblinkersen.

Automat: Hjälpmedel för funktionsnedsättning.

GPS: Tant Agusta fast utan andedräkten och med trevligare röst. Hette tidigare bilkarta och var gratis.

Nivåreglering: När du lyft ur resväskorna ser din bil ut som en löpande tik. Som att byta liv med en ungdom i Mora. *frossbrytning*

Launch control: En dator som kör bättre än du. Hette tidigare "gubbstart".

Turbo: Din bil har massor av kraft en sekund efter att du behövde den.

Kjolpaket: Din bil ser högre ut i midjan, är tyngre, och har lättare för att skrapa i backen. Helt klart en produkt av tevespelsgenerationen.

19-tummare: Hädanefter köper du bara bilar som har ett visst bultmönster, för hjulen kostade som lägenheten.

Antisladd:
Ännu en dator som gömts i ditt fordon. Denna är döv, blind och smart som en miniräknare, men tar kontrollen över ditt fordon när DEN tycker att du kör fel.

Anti spinn: Gör att motorn blir svag och går ryckigt när det är halt. Kallades ”is i förgasaren” förr i tiden och kunde botas med k-sprit.

Xenonljus: Blåaktigt ljus som sticker i ögonen på mötande och… ni gissade det: Är dyrt att laga.

Ledljus: Lyser bättre än namnet antyder.

Elbil: En hundra år gammal uppfinning som lanseras som nyhet. Man håller som bäst på att räkna ut hur man ska få det att fungera. Igen.

Hybrid: Har flera motorer men går ändå sakta.

Airbag: Du får en ballong om du försöker montera extraljus och borrar i stötfångaren.

Automatisk: Det ska finnas en knapp någonstans…

Dubbelkopplingslåda: Kopplingen är ju inte tillräckligt dyr att byta vanligtvis?

Drive-by-wire: Ett modernt sätt att köra med sladd.

Luftmängdmätare: Vanligtvis jättedyr. Hette venturi förr i tiden och kunde inte gå sönder.

Lambdasond: Dyr del monterad på ett ställe så varmt att den inte borde överleva en vecka.

Katalysator: Behöver ca.3Km för att vakna varje morgon, men sätter i gengäld eld på gräset när du parkerar vid sommarstället.

Motordiagnos: Som en riktig mekaniker. Fast ännu dyrare.

Common rail: Kan, med rätt förutsättningar, spruta bränsle i 1800 bars tryck över ditt grenrör. Är framtiden.

Rails: Ett extra tillbehör som du kan köpa. Hette dropplist förr och var standard.

Stötfångare, handtag och backspeglar i bilens färg: Ett tillbehör som kostar extra!!! Hette tidigare snikversion och var till för de hjon som inte hade råd med krom.

12 volt uttag: Som en cigarettändare, men utan tändaren. Var standard en gång i tiden.

Förvaringsfack: Ett fiffigt sätt att glömma 8 par solglasögon i bilen.

”Follow-me-home”: Ett sätt att verkligen inte veta om man har släckt lyset på bilen.

Automatiskt halvljus: Fiffig funktion, förutsatt att din andra bil också har det.

"Limp home-mode": Huvuddatorn har nallat i skåpet och praoeleven tar över lektionen.

Radialdäck: Modefluga.

12 volt: Modefluga.

Högertrafik: Alla förare som parkerar till höger måste kliva ur mitt i gatan sedan hösten 1967. Genialt.

SUV: En modern bil som har lika hög markfrigång som en gammal bil. Kan köra över trottoarkanter och på grusväg.

Off Road: Kan köra över högre trottoarkanter, men tål terräng lika lite som ett vattentätt armbandsur tål vatten.

Kombi: Som en herrgårdsvagn fast mindre.



 Bröderna vet var skåpet ska stå, gillar jordgubbar och kör helst rekorderliga vagnar.

 

1 comment: