Monday, October 25, 2010

122s rostlagning

Pågående rostlagning. En följetong.
Eftersom jag köpt på mig kompletta golvplåtar så var det mera nyktert att byta hela än att lappa och laga. Det kommer se tämligen original och orört ut i slutänden, är det tänkt.

Klädseln tas ur och glasrutor och annat skyddas. Nu blir det damm och gnistor.

Är det någon som vet varför det ligger en bit smörgås i den där balken?
Nä inte jag heller. Än mera spännande: Varför har den inte möglat?

Jag lagar upp längsgående balken och byter en snutt golv innan jag kapar mera i golvet
för att inte tappa för mycket styvhet i karossen. Tvärbalken sätts också på plats.

Med friska balkar törs jag ta bort hela främre golvet. Luftigt.
Känns som ett gyllene tillfälle att bygga om bilen till en glasbottenbåt.

Jag skulle laga ett hål i golvet så jag köpte en ny golvplåt....och borrade hål i den?
Ibland blir det så tydligt att vi härstammar från grottorna.

Passar in den noga.
Volvo-Bella tittar nyfiket från sitt hörn av sidorutan.

Ser inte så charmigt ut när man svetsar in den, men får man bara snygga till svetsarna så...

...blir det bättre. Svetspunkterna tar jag ned med en "flapdisc" på vinkelslipen.

Andningsskydd är ett måste. Lösnosen blev svart, och det svarta skulle nu har bott i lungorna annars.

Nu börjar man få lön för mödan.
Jag hade lyckats glömma hur skitig man blir av jobb som dessa.
Händer, armar, ansikte och för att inte tala om håret som blir som ståltråd.
Men lycklig, så lycklig!

Plåt är som allra vackrast innan den blir lackerad.
Där plåtarna ligger på varandra får de karosserikitt.
Precis som på Hisingen 1965.
Bakre golvdelen är egentligen trött och behöver ersättas,
men det kan inte prioriteras just nu. Jag känner mig själv och behöver få ut
den här bilen på vägen igen inom överskådlig tid om inte jag ska tröttna på projektet.
Så jag slipar golvbrunnarna med vinkelslipen och använder sedan "rost bort",
Biltemas rosa oxidomvandlande vätska. Efter tvätt ser de ut så här.

Vad är det där för lappningar förresten, en korsning mellan rostlagning och rallyförstärkning?
Rostförstärkningslagning? Lagningsrostförstärkning?

Wash-primer och surfacer.
Vita golv är inne i år.
Natten till Lördag kom vi ett steg längre. Trots att detta är garagelack så händer
en liten form av magi när topplacken kommer på. Det blir lite roligare att fortsätta.




Lack även under. Det mesta som är vitt är utbytt.

2 comments:

  1. Wow va' läckert! Det ser jättetrevligt ut.

    ReplyDelete
  2. Idag flyttades bilen från verkstaden till carporten, då började bränsleröret läcka. Ledningen är ju dragen inuti bilen på rallyvis. Lacken lyfte direkt. Så är det ju. Allting ska ju göras två gånger...

    ReplyDelete