Wednesday, October 13, 2010

Jag ska bara...

Stötte ihop med en kompis och berättade stolt att jag köpt en Amazon Sport i rallykläder. Jag undlät att nämna att den är ett hopplöst vrak.

Han nämnde i sin tur att han nog hade fällbeslag liggande sedan han grejat med liknande bilar.
 Fällbeslag är en stark valuta i Amazonkretsar så jag stod på hans trapp en kväll nyligen. Fickan full med sedlar. Det gick som det brukar.


En stappfull Saab. Han kunde ju ha varnat mig, kompisen.
Jag är helt såld på Amazoninredningar.


Förra veckan svarade jag på en blocketannons och köpte en nästan komplett svart inredning till bilen. Den saknade en framstol. Den här killen hade två. Det var en solklar deal. In med dem i bilen. Fällbeslagen låg redan där.

Sedan skulle vi kolla in i hans garage. Det vill man ju. I närheten fanns ett skjul där han "bara skulle visa en inredning". Det var den nougatbruna. Jag är svag för den. I de gamla reklambroschyrerna ser den så bra ut. Skicket var vettigt, faktiskt ännu bättre än de svarta delarna. Kan vara bra att ha en brun inredning också. Min logiska hjärnhalva log åt den spontana hjärnhalvan, men sade inget.
 Den visste det var lönlöst.

Jag kom hem med fällbeslag och svarta stolar, en nästan komplett brun inredning och två breddade fälgar. Trots fina insiderpriser så blev det en del pengar.
Men gröt är ju gott det också.

En nougatbrun i fyndskick...

...Gillade Yes diskmedel och tvättsvamp, följt av Biltemas galonrengöring på sprayflaska
och mycket manuell gnuggning. Underredet fick sig en sväng med Autosol.
Mums för Mark.
Allt som saknas här är en sextiotalsböna i kortkort.


Amazonens galoninredning kom 1965 och var med fram till slutet 1970. Designen är väldigt typisk för tiden, och fiffiga funktioner är att den är absolut svinkall på vintern och extremt brännhet om sommaren. Volvo var tidigt ute att anlita ergonomer med att ta fram sittriktiga stolar. Därför har stolarna ett justerbart svankstöd. Antingen sitter man för mjukt, annars har man en kantig balk på ryggraden. Tufft va?

 Seriöst nu: Under sittdynan finns "Pirellibanden". Det är gummiremmar som är väldigt lätta att byta och som nu finns nytillverkade. Det blir en helt ny stol om man byter. Mycket väl värt pengen.
Man köper dem här eller eventuellt här.

No comments:

Post a Comment