Tänk er själva; någon kommer inspringande med en utskrift av mitt brev. Den bruna koftan på sned. Det blir allmänt sorl, vad kan detta betyda, ett brev UTIFRÅN. Från en av dem som vi arbetar för och som betalar vår lön. Sannerligen spännande! Någon kanske önskar en förbättring av organisationen, som finslipats under så lång tid? Kan inte stämma. Allt löper ju så väloljat. Kan det vara kritik, har vi gjort något fel? Knappast. Rutinerna är benhårda och alla arbetar disciplinerat. Då återstår bara...
Folk viskar till varandra. Stolar dras fram emot den inspringande.
Då återstår bara...
Ben dras upp i soffor. Koppar ställs förväntansfullt tillrätta.
Då återstår bara...
...ett tackbrev för Nollvisionen.
Mannen tar en snabb klunk ur en gammal sirapsflaska.
Den klaraste stämma möter ivriga öron:
Hej Trafikverket!
Jag undrar varför vägtrafikregisteravgiften chockhöjts och vad pengarna går till? Tidigare låg den på 35:-/år. Idag 65:-/ år. Det är en höjning på 86% på några få år. Nu har vi flera fordon på våra vägar, alltså en större målgrupp för denna avgift, något som inte bara innebär mera pengar, utan även borde ge ett smidigare arbetsflöde för var- och en. Därtill har datahanteringen blivit allt mera utvecklad och till större delen eliminerar mänsklig hantering. Varför kostar det då mera idag?
Jag äger tio fordon så det blir en slant varje år för att ni ska behålla dem i registret.
1. Vad motiverar chockhöjningen?
2. Exakt vad betalas med dessa pengar?
Tack på förhand. Med vänliga hälsningar. Mark
Jag kommer redovisa svaret här. Tänker att det är relevant även för många av mina läsare.
Vi väntar med spänning på svaret då detta är en fråga som förbryllat många, men man misstänker att det har ett liknande ursprung som hustaxeringen: Om du fixar och putsar ditt hem så att det blir fint så ska du betala dyr skatt för det, men om du bor deprimerande sunkigt kostar det inte lika mycket.
ReplyDeleteInte bara har Trafikverket hunnit lämna ärendet vidare till Transportstyrelsen, Transportstyrelsen har hunnit svara oss också. Det är den idoga produktionsenheten, tillika språkröret Pierre som kommit oss till mötes för att skingra alla våra tvivel:
ReplyDeleteHej,
Höjningen gjordes för att täcka kosnader för att hålla fordon i registret.
Ökat antal fordon ger ökade kostnader i system och teknik.
Med vänlig hälsning
Pierre Thulin
Handläggare
Trafikregistret
Transportstyrelsen
70181 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771 503 503
Fax: 019-26 26 12
Lycka till!
ReplyDeleteDetta var ju på tok för kul för att lämnas i fred, så jag fortsätter glatt:
ReplyDeleteHej!
Stort tack Pierre för ditt svar på den ena av mina två frågor.
Enligt denna logik (Ökat antal fordon ger ökade kostnader i system och teknik.) borde det vara synnerligen lukrativt för er att ha färre kunder.
Mitt förslag blir därför detta. Ponera för enkelhetens skull att ni bara hade hälften så många fordon att hålla reda på när avgiften var 35:-. Nu har ni dubbelt så många, vilket tynger er organisation. Starta då helt sonika ännu en identisk avdelning, med samma system och teknik. Dela därefter uppdragen jämnt mellan er. Pang! Plötsligt har ni hälften så många fordon att hålla reda på, det blir billigare för oss motorentusiaster, och därtill har ni en tvillingorganisation att latja med på afterwork på Fredagarna. Bra för alla, inte sant?
Ha nu en riktigt fin helg. I nästa vecka kan vi kolla lite på fråga två, den obesvarade.
2. Exakt vad betalas med dessa pengar?
Mvh. Mark Willhans