Tuesday, June 17, 2014

Uppstressad päronhalva

Uppstressad päronhalva
En sandbeige Saab V4 kom ut på en liten tur idag.
Den går fint. Vad som är gjort åt motorn finns i äldre inlägg på den här bloggen,
men förtjänar en fast tråd som de ovan. Jag ska fixa det vid tillfälle.

Edit: Recept på Päron-swish!: Ett moget päron, portade utblås, 7,2 kam,
lättade lyftare från Crane Cams, 1st Weber med två gluggar,
samt ett rakt rör på två tum med en Simonsburk längst bak.
Häll i en bra dinosauriesmet och toppa upp med 98 oktan. Låt puttra.


6 comments:

  1. Anonymous5:21 PM

    Hej. Jag är nyfiken och måste bara få fråga om du har kvar den underbara veronagröna saab 95an som du har skrivit om förut?

    ReplyDelete
  2. Hej! Tack för frågan. Ja den finns kvar. Sjusitsig, dragkrok och stora takräcket. Charmig och otroligt praktisk bil. Just nu vill den ha sin växellåda utbytt eftersom frihjulet hoppar ur för ofta. Hela lådan måste ur för att laga felet så enklast för mig är att byta den emot en bättre växellåda som jag har i reserv. Flera andra hobbybilar står före i kön så den blir nog stående ett tag tyvärr. Givetvis står den inomhus.

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:58 PM

    Okej vad kul att höra att den finns kvar i ägorna. Såg bilen åkandes hemma i Borlänge för ett par år sen och jag höll nästan på att vrida nacken ur led när den körde förbi. Jag är otroligt svag för dessa saab herrgårdsvagnar och den veonagröna nyansen är enligt mig den finaste färgen på dessa. Tyvärr så är det en bil som blivit riktigt ovanlig på de svenska vägarna.

    ReplyDelete
  4. Krister Hedemora6:35 PM

    Hej!
    Har läst lite om när du gjorde iordning motorn till v4an, blev nyfiken på lyftarna du använder då jag håller på med en 1788cc v4 och letar nya lyftare. Har du nåt art.nr eller liknande på dessa? Letar på Ebay men vet inte riktigt vad jag ska leta efter...
    Tacksam för svar! :)

    ReplyDelete
  5. Jag fick hjälp av en kille i Saabklubben. Tror han heter Hillby och håller till på Forumet. Han tog hem flera satser. Eftersom de egentligen är till Ford V8 289" så får han ju två-i-en så att säga!
    Jag kör med den milda kammen, 7.2, så det är ju inga extrema grejer.
    Men det passade också direkt, inget kapa i stänger eller dylikt.

    ReplyDelete
  6. Krister Hedemora12:04 PM

    Tack för svar! Ska kolla om jag hittar honom på forumet.

    ReplyDelete