Tuesday, September 14, 2010

Mossa i massor

Mitt livs fulaste fordon inköpt.
Det var ju inte alls så det skulle gå till. Jag skulle bara åka och titta på den. Timmarna vid datorn blev för många och annonsens "trimmad motor 2,1 liter" ledde till en utflykt med provkörning. Den delen var skoj. Affären i övrigt avstods och jag åkte hem igen. Den unga säljaren ringde dock tillbaka dagen efter, och min prisrekommendation hade godtagits som bud. Inte bra.

Lurad av mitt undermedvetna
 Jag hade pratat om karossens eventuella värde och mitt listiga undermedvetna formulerade det hela som ett skambud. Förstår jag i efterhand. Man ska då vakta sig själv hela tiden.
 
Papperen är det roligaste på hela bilen. Tydligen är det en 122S med tillvalet M41, overdrive. Därtill i den pråpra mörkblåa färgen. Första året som alla modeller hade skivor fram:1965.
 En bonus är bokstäverna "T31A", registrerat med motorn utbytt.
Även motorn är en glad överraskning. Tomgången avslöjar en kamaxel av den folkilskna sorten, topplocket är duktigt kompressionshöjt. Såsen distribueras dock temporärt av en ensam Stromberg 175CD, och det räcker inte så långt. Härnäst ska pjäsen testas med dubbla 45'or och extraktorrör. Jag tror snurran innehåller delar som var dyra back in the days. Flåset genom en skorsten av märke "Simons" gör att färden hem var en genuint nostalgisk upplevelse rent ljudmässigt.

Annas entusiasm inför ovanstående vagn var väl dock begränsad kan man väl säga. Det är ett under att hon stått ut med dylikt sedan vi hittade varandra under sent nittonhundratal...

Den är faktisk så ful att om jag visar hela på en gång så spricker din monitor.
Är det en fridlyst lav som växer så frodigt på Svea Rikes Rallyhistoria här?



Så här bygger man en rallybil av en äkta Sport om man bor i Västerås på åttiotalet.
Halva elsystemet sitter på ett festligt sätt utanpå instrumentbrädan, eftersom kartläsaren ändå inte har annat för sig än att byta proppar till ciggtändaren. Tydligen.

 
Helgen i övrigt företogs i sällskap av svärfar med sambo på fjällvandring. Vilket lyckligtvis var trevligare än bilden antyder.

1 comment: