Wednesday, September 15, 2010

Gojs & Snusk



 Jag har alltid några bensinfilter hemma i hyllan. Bilen jag tog hem nyligen hade ett filter monterat, men det hade suttit där ett tag. När jag nu bytte så sågade jag isär det mest av nyfikenhet.
Se på bilden och begrunda det faktum att bilen var fullt körbar.
Nästa tanke jag själv får är denna; vad om den inte hade haft filtret där? Vad hade detta slagg gjort med flottörhuset, nålventilen och tomgångsmunstycket?

Slagg och snusk från tanken. Av färgen att döma härleds nog merparten
från kondensvatten som blandats med gammal bensin.
Bensinfilter gillas av oss på BlogFink.


Edit 2011: Jag har tagit mig tid att kolla igenom förgasaren. Den började läcka när jag bytte bensinslangar. Tydligen sög bensinpumpen luft genom sprickor i gummit i de gamla slangarna, för det bubblade i det nya bensinfiltret. När jag då bytte slangar så ökade trycket, och nya spännande fel uppstod!

 Bilen hade vid köpet, och har fortfarande bara en ensam Stromberg 175 CD.
Den gick nästan inte att ta isär, så ärgad var mässingspluggen i botten. Flottörhuset fullt av gråbrunt tjockt slam.
Trots det gick bilen som ett skott. Go figure.

Thinner och pensel.
Meditativt småpill med gammelbilen. En skön kontrast till en stressig vardag.
Noggrann rengöring, sen tog jag skalpellen och skar till nya packningar mellan
förgasarfot / bakelitbricka / droppskydd / insug.
Med en ny oring på bottenpluggen / hållaren blev bilen torr igen.
Jag gillar inte bilar som droppar soppa på grenröret.




No comments:

Post a Comment