Monday, November 10, 2008

Torsk på Manta

Mantastatus
Fiskens lack i silver metallic är hemkommen. Ny frontruta är beställd. Lackpreparationen fortsätter när huset har vinterrustats. Känns spännande! Någon som har en fin Berlinettainredning att sälja?

Vardags-happening!
I helgen tog jag gammelsaaben till glasåtervinningen. För mig känns det bra att göra grovgörat med en veteranbil. Den ser ju gammal ut med sin "första långnos-nos".
Att fälla sätena och plocka den full av bröte, göra startproceduren, fylla lite luft i ena framdäcket, och sen åka till miljöstationen blir mera än ett skitjobb. Det blir en liten utflykt. Mitt skräddarsydda avgassystem låter den andas så bra. Visst blev den också lite starkare när jag ställde tändningen på känsla.

Folk tittar när man står där och lastar. Någon med motoröra tittar upp när bilen sedan startas. Hör att det inte är helt standard. Klart att detta är "bara en gammal Saab", en "ohyra veefyra", men det är också bilen som alla älskar efter att ha haft en. Man får massor av vänner. Alla törs komma fram och snacka med den som kör gammelsaab.

På vardagsresan kommer gammelbilen till sin rätt. I daglig trafik, bland lortiga Svenssonslädar står den ut och erbjuder den observanta en lucka in i en annan tid, ett sundare tempo från när springschasar cyklade ärenden, politiker fanns till för folket, och ett handslag verkligen var bindande. Oavsett vad du kör för slags intressefordon, (det måste inte vara en bil och den måste inte vara gammal) så får du ett brejk i vardagen, och du glädjer oss som möter dig också.
Tusan, nu har jag peppat mig själv att smita in i garaget mitt på dagen! / Mark

No comments:

Post a Comment