Monday, November 24, 2008

Avancerad vinterkörning

Att föra fram ditt fordon på halt underlag kräver försiktighet. Det och erfarenhet. Jag har båda, men råkade likväl ut för ett potensiellt tillbud idag.

Effektiv halkkörning av Saab V4 kräver aktivt bruk av handbroms, alternativt vänsterbromsning. Om man som jag har ett fuskande frihjul så kopplar man gärna ur den funktionen under aktiv körning. Det är en myt att Rallyförarna använde frihjulet. Vad skulle de ha gjort med det? Sparat bensin under tävlingen? Snarare fått överhettade bromsar i brist på motorbroms.

Detta var bakgrundsfakta.
Det som hände var att jag handbromsade upp Saabeländet i en skarp kurva, ovetandes om att vinterstöveln av storlek 46 tryckte tillbaka frihjulshandtaget. När jag gasade till för att styra upp sladden så fanns det ingen växel. Brum, brum, snurr, snurr.
Pinsamt.

Jag har vuxit ur min egen bil.

Fakta kvarstår att vi har två- tre decimeter snö här idag och Saaben har aldrig varit roligare att köra. Till trots för sina uppenbara handikapp och småkrämpor. På tal om det, besiktning på Torsdag och jag har ingen chans att hinna justera bromsar, byta ruta och svetsa ett rosthål tills dess. Ska bli intressant att liksom stå bredvid och se hur jag löser det den här gången...

No comments:

Post a Comment