Wednesday, June 02, 2010

Wellsprings pickupen

Jag var resande Pinhead igår och var till Avesta för ett jobb på en 1935 Ford pickup. En underbar bil byggd av MoonHåkan. Kul att få hjälpa nya ägaren sätta sin prägel på bilen. Tack Patrik!

Vi började med att ta fram en logotype som vi gillade, och som utstrålar en tidsålder som passar med bilens byggstil. När han godkänt den så gjorde jag ett praktiskt test på en gammal bildörr jag hade hemma. Mest för min egen skull. Sedan tog jag Gurkan-Saaben till Avesta för en hantverks-session. Motivet på bägge dörrarna tog tio timmar och då blev vi inte helt klara denna gång!

Patrik verkar lugn trots att en för honom nästan okänd person börjat gå lös på hans bil med en kladdig minikvast av ekorrhår.

Om man är från Brunnbäck så fattar man. Den vita skyltfärgen är färgad med lite blyrik 1-shot som pappa köpte i staterna -75. Vintage!
Det ska komma till lite text i "vimplarna" i logons underdel.

Ägaren till skönaste arbetsfordonet.


Motivet målas upp gradvis och patineras när de respektive delarna torkat till en viss grad. Tanken är att motivet ska se ut att ha suttit på bilen lääänge. Till den här bilen utarbetades en typ av krackelering som funkade bättre än någon vågat hoppas. Ägaren verkade mycket nöjd och hela jobbet kändes som en trevlig upplevelse och utflykt.

No comments:

Post a Comment