Friday, October 14, 2011

Byte av balansaxellager Saab V4

Denna artikel har legat opublicerad. Statistiken visar dock att många hamnar här genom att söka på "Saab V4", varför jag nu publicerar den. Med hopp om att den är till hjälp för någon där ute!

Veefyra-Saabarna är små, söta och charmiga som små bakelser, men motorerna är halvbra. Tycker jag. Jag har väl haft otur kanske, men faktum är att motorer utan balansaxlar sällan har problem med balansaxellager.


Disclaimer: Jag är hobbymekaniker och bilentusiast. Om du följer mina råd och får ett haveri så är det trist. Om du lyckas så ber jag dig att lämna en kommentar på denna sida. Jag vill även ha bilder, en ljudfil och hela historien kring din bil!

Klicka på bilden för förstoring

Så du fick den här Saaben billigt och nu låter det illa och du fruktar att den måste skrotas? Oro dig inte, detta fixar du själv. Det du behöver för att bli hemmets superhjälte är ett varmgarage/verkstadsplats, normala handverktyg, momentnyckel vid återmontering, en lyftanordning (talja och rep?) lite tid avsatt för hobby, en packningssats, en lagersats till balansaxeln och om du vill är detta ett gyllene tillfälle att även förnya kopplingen. Men avsätt tid. Slappna av, speciellt om detta är första gången för dig. Man får ta det lite mjukt i början.

Bakgrund
Ett mjukt knackande från motorns framsida. Alla Saabveefyror har detta missljud i olika omfattning. Saknas det så är det något fel. Det är som om en Engelsk bil skulle sluta droppa olja. Det ska bara finnas där i bakgrunden. Men nu rasslar det som bara fanken.
Ingen veefyra ska behöva skrotas för det här felet. Det är bara att kavla upp ärmarna och visa partnern att du, du kan sånt här, du. En karlakarl. Så samlar man pluspoäng.

Tips: Ha gärna en hylla eller ett bord i närheten som du kan placera och sortera delar på. Motorer tenderar att bli mycket större när man delat på dem!

Till verket:
 Lossa vindrutespolarpumpen och häng upp den inuti huven. Skruva loss huven och ta bort den. Koppla ifrån frontlyktorna och töm kylaren i lämpligt kärl. Töm motorn på olja. Skruva bort fronten.
Jösses så tomt det ser ut där fram nu. Partnern kommer ut i verkstaden och gör stora ögon. Öppnar munnen men inget kommer ut. Lämnar garaget. Bra. Vi behöver ändå vara ensamma för koncentrationens skull.

Om du är grön på detta så märker du upp det elektriska och alla slangar nu. Tejp och spritpenna. Gärna en digitalkamera. Motorn ska ur och det är en fördel med märkning och dokumentation när allt ska monteras ihop igen. Ingen tid för ånger. Gasstag och chokevajer bort. Bränsleslangen kan du gärna komma ihåg. Det missade jag första gången...men den skulle ändå bytas...säger vi... Lossa avgassystemet och håll undan rören från motorn med varsitt skidband, snöre eller liknande. Skruva loss bultarna som håller motorn till växellådan. Lyft motorn en aning med reptalja eller finare grejor.

När motorns oljetråg kommer upp ur gluggen i botten på motorrummet passerar den en balk i framkanten. Här är det dåligt med plats. Nu pallar du under växellådan. Precis i detta läget behöver den stå för att motorn ska gå ihop lätt med den senare. Nu kan du rucka loss motorn ur växellådan.
Se till att du lyfter på ett säkert sätt. Om du tappar motorn på tårna kan det bli ett hål i golvet där foten nyss var. Sånt gör ont. Kolla så du inte glömt ta loss någonting som håller motorn tillbaka.
Snart ligger den på bänken!

Ta daa!
Din darrande patient ligger på bänken. Du närmar dig den med blanka verktyg. Mekaniker! Vem hade trott det om dig när du skruvade isär din bryllings onkels väckarklocka när du var liten! Nu ska du minsann visa världen!

Demontering
På motorns baksida sitter kopplingen. Skruva loss den från svänghjulet. Nu kommer du åt svänghjulets bultar. Försök lossa dem lite i taget och korsvis. Innan du tar bort svänghjulet; det kan vara balanserat tillsammans med vevaxeln. Gör en liten markering på svänghjul och vevaxel så du kan montera det exakt lika igen. Oljetråget ska nu loss. Sedan oljepickupen. Inget är svårt av detta. Kolla på det silvriga slemmet i botten av tråget. Det är där pensionerade lagerytor drar sig tillbaka på ålderns höst. Gör rent. På framsidan av motorn sitter bröstkåpan/registerkåpan/kamdrevskåpan. Bort med den. Bryt mycket varsamt, aluminium är mjukt! Men kolla vilka skojjiga kugghjul som sitter där! Förhoppningsvis har kam- och balansdrevet alla tänderna kvar. Annars blir det till att ringa till tandféen och skicka henne alla pengarna du fick som liten!
Notera märkningen på dreven. De sammanfaller vid en viss tidpunkt när du drar runt motorn. Klurigt va? Med viss försiktighet tar du bort kamdrevet, det stora. Sedan balansaxeldrevet. Nu ska motorn ligga upp- och ned.

Tanken är att hela balansaxeln nu ska knackas försiktigt bakåt, tills den trycker ut plåtbrickan i motorns bakdel och själv kommer ut. Här finns det ett OBS!; och det är att vevaxeln vid en viss position ligger i vägen. Dra runt motorn, knacka varsamt på balansaxeln, och håll koll. Ha gärna en träbit framför axeln så det inte blir märken i den när du knackar. För min egen del fick jag lära mig detta av Herr F. Ekendahl över telefonen när jag med andan i halsen konstaterat att min första motor skurit. Ja, den skar. Det var en uppgörelse med en modern bil. Ja, det var omoget och lite för hoppfullt, kan vi byta samtalsämne?

 Nu har du fått ur din första balansaxel. Inspektera lagren. De är säkert en vacker syn. Notera hur de sitter i förhållande till oljekanalerna som passerar där. De nya ska sitta exakt lika. Knacka ur dem med något som inte gör märken i lagerhållaren. Själv filade jag till en bit ekträ.
En erfaren mekaniker berättade att det bara är att "slå in" de nya lagren, men jag lät jobbet ta en halvtimme för varje lagerbana. Knackade försiktigt och stegvis in dem med min lilla ekbit och en liten hammare. Trots detta blev det svaga grader ytterst på lagerbanan, som jag varsamt tog bort. Sedan noga rengöring. Vi vill inte ha någon sorts spån kvar i maskinen när den tas i drift sen.

Nu har du nya balansaxellager i maskinen!
Inspektera axeln. Om du har haft ett riktigt haveri och axeln ätit sig genom lagerbanorna så kanske den är skadad och du vill hitta en finare begagnad. Ser den bra ut så stoppar du in den väl rengjord och inoljad nu. Känn hur självförtroendet ökar!
 Knacka tillbaka plåtbrickan på motorns baksida, förutsatt att den är helt frisk.
 Sätt tillbaka dreven med uppmärksamheten på att märkningen passar ihop när motorn roteras.

Nu byter du packboxen, vevaxelns bakre tätning. Du vill ha en tät motor nu när du ändå håller på att bli en stjärnkirurg!

Drevkåpan (också med ny packbox, förslagsvis. Kanske även nytt fläktlager och ny vattenpump, när du ändå är igång.), svänghjulet och kopplingen ska tillbaka nu. Svänghjulet monteras enligt din märkning och dras till moment enligt verkstandshandboken. Kopplingen centreras med centreringsdorn. Jag svarvade en av trä. Alla sätt är bra, bara den hamnar i mitten. Oljepickupen och oljetråget härnäst. Var noga med filtpackningsbitarna i trågets bakkant.


Hemsvarvat specialverktyg funkar det också. Centrering av kopplingen. Notera lösa bultar på tryckplattan.
Lamellen måste kunna röra på sig så du får den i mitten. Sedan drar du åt alla bultarna.



 Om du haft loss topparna: Topparna monteras alltid med nya toppackningar. Cylinderlockspackningar kanske de heter officiellt. Dras enligt moment som jag inte har i huvudet. Personligen väljer jag nu att köra upp oljetryck innan jag monterar fördelaren. Den går nämligen på samma axel som oljepumpen. Det du gör är att du hittar en axel som passar ned i spåret på oljepumpens axel, kopplar den till en borrmaskin och med olja i motorn driver du runt pumpen tills vacker gyllene olja av ditt älsklingsmärke kommer fram på topparna. Då vet du att du kan montera ihop och starta utan att fresta på dina nya lager i onödan.

 Hoppas mina egenlärda tips är till nytta eller inspiration trots att jag bara är hobbyist. Mvh. Mark

15 comments:

  1. Tack för en bra och välskriven guide! Kommer jag att ha nytta av när jag snart ska visa sambon och min V4a vad jag går för :)

    ReplyDelete
  2. Tack! Fotografera mycket, så du kan visa oss andra sedan. Rokk on!

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:39 PM

    Du glömde att berätta hur man tar lös drivaxlarna.
    Jag upptäckte det när jag försökte lyfta upp motorn, att den sitter fast i hjulen.

    ReplyDelete
  4. Anonymous8:33 AM

    Tack för en god synpunkt. Jag delade motor/låda, och lämnade växellådan i bilen. Så du gjorde på ett annat sätt. Ibland kan det vara klokt att ta ur lådan för översyn samtidigt.
    / BlogFink

    ReplyDelete
  5. Anonymous6:53 PM

    Vilken diameter hade du på ek-biten som du knackade ur lagren med?
    Mvh

    ReplyDelete
  6. Anonymous6:54 PM

    Och ska man knacka dom in mot motorrummet eller ut från motorn?

    Mvh

    ReplyDelete
  7. Anonymous2:13 PM

    Ekbiten hade mindre diameter än gluggen, jag slipade den lite rund så att den kunde ligga emot lagerbanans kant lite längre sträcka. Den låg emot cirka en fjärdedel, så jag knackade den några mm, flyttade träbiten, knackade lite till, flyttade osv. Bara man tar det lugnt går det bra. Ekbiten blev lite sliten, lagerbanan fick lite, lite grader (tryckskador) på kanten, vilket jag tog bort varsamt med en kniv innan balansaxeln monterades tillbaka.

    Vilket håll du knackar ifrån har ingen betydelse så länge du kommer åt. Det viktigaste är att oljehålen kommer på rätt ställe. Oljan passerar balansaxellagren på sin väg mot kamaxeln och topparna. Därför får man sämre oljetryck när balasaxellagren är slut. Då smiter oljan ut tillbaka till tråget utan att smörja topparna. Vipparmarna längst upp börjar då att gnälla, enligt gamla Saab-kännare.
    Så nya balansaxellager ger en tystare motor på flera sätt.
    Återkom gärna sen och berätta hur det gick! Mvh.

    ReplyDelete
  8. Anonymous12:29 PM

    Nu är balansaxellagren lös, jag värmde på 2000w med en varmluftpistol i några minuter innan jag knackade ut dom.

    Vad tror du om att sätta dom nya lagren på 250 grader i ugnen i en timme innan jag monterar dom i blocket?

    Mvh

    ReplyDelete
  9. Anonymous1:49 PM

    Bra med lite friska ideer, men materia expanderar av värme så det vore bättre att kyla dem med kylspray i så fall.
    Knacka in dem försiktigt och se till att oljehålen släpper igenom flödet som de ska. Berätta hur det går! / Le Fink

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous10:55 AM

      Okej, då sätter jag dom i kylen över natten och värmer blocket med varmluftpistol i några minuter innan jag monterar dom.

      Delete
  10. Anonymous10:56 AM

    I frysen menar jag

    ReplyDelete
  11. Anonymous11:03 AM

    Coolt! I dubbel bemärkelse. Detta ska bli spännande att följa. Det måste ju rimligtvis bli lättare att montera dem med den teknik du nu använder.

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:28 PM

    Det gick jättebra, det tog bara några minuter att slå in dom.

    ReplyDelete
  13. Jag har fått hjälp med att ta fram ett särskilt dorn för att få ur och i lagren. Ove som har tillverkat det kan tillverka fler.
    Info och bilder på när jag använder det finns på http://forum.saabklubben.se/viewtopic.php?f=20&t=3213&p=20571&hilit=dorn#p20474.

    ReplyDelete
  14. Tack för tipset P.Hermansson! Tack också för att du satte in länken till denna sida på Saabklubbens forum. Det gav lite extra trafik, vilket fick mig att hoppa till i stolen. Nu blev det roligare att blogga igen. / Direktör Finkman

    ReplyDelete