tag:blogger.com,1999:blog-31686568.post7623954048292346388..comments2023-06-10T11:03:33.746+02:00Comments on BlogFink: Byte av balansaxellager Saab V4...http://www.blogger.com/profile/04667023546842447911noreply@blogger.comBlogger15125tag:blogger.com,1999:blog-31686568.post-78879933226959893092012-09-30T10:55:24.751+02:002012-09-30T10:55:24.751+02:00Tack för tipset P.Hermansson! Tack också för att d...Tack för tipset P.Hermansson! Tack också för att du satte in länken till denna sida på Saabklubbens forum. Det gav lite extra trafik, vilket fick mig att hoppa till i stolen. Nu blev det roligare att blogga igen. / Direktör Finkman...https://www.blogger.com/profile/04667023546842447911noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31686568.post-27979753463654977972012-09-05T08:56:19.031+02:002012-09-05T08:56:19.031+02:00Jag har fått hjälp med att ta fram ett särskilt do...Jag har fått hjälp med att ta fram ett särskilt dorn för att få ur och i lagren. Ove som har tillverkat det kan tillverka fler.<br />Info och bilder på när jag använder det finns på http://forum.saabklubben.se/viewtopic.php?f=20&t=3213&p=20571&hilit=dorn#p20474. Patrikhttps://www.blogger.com/profile/03792653395607929051noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31686568.post-7224607923883292092012-04-05T20:28:56.326+02:002012-04-05T20:28:56.326+02:00Det gick jättebra, det tog bara några minuter att ...Det gick jättebra, det tog bara några minuter att slå in dom.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31686568.post-55802050481150136902012-03-22T11:03:46.807+01:002012-03-22T11:03:46.807+01:00Coolt! I dubbel bemärkelse. Detta ska bli spännand...Coolt! I dubbel bemärkelse. Detta ska bli spännande att följa. Det måste ju rimligtvis bli lättare att montera dem med den teknik du nu använder.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31686568.post-13437216750113197262012-03-22T10:56:21.188+01:002012-03-22T10:56:21.188+01:00I frysen menar jagI frysen menar jagAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31686568.post-86948457815438673862012-03-22T10:55:41.554+01:002012-03-22T10:55:41.554+01:00Okej, då sätter jag dom i kylen över natten och vä...Okej, då sätter jag dom i kylen över natten och värmer blocket med varmluftpistol i några minuter innan jag monterar dom.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31686568.post-13206150315219571112012-03-20T13:49:03.169+01:002012-03-20T13:49:03.169+01:00Bra med lite friska ideer, men materia expanderar ...Bra med lite friska ideer, men materia expanderar av värme så det vore bättre att kyla dem med kylspray i så fall.<br /> Knacka in dem försiktigt och se till att oljehålen släpper igenom flödet som de ska. Berätta hur det går! / Le FinkAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31686568.post-89834877476099419602012-03-20T12:29:27.715+01:002012-03-20T12:29:27.715+01:00Nu är balansaxellagren lös, jag värmde på 2000w me...Nu är balansaxellagren lös, jag värmde på 2000w med en varmluftpistol i några minuter innan jag knackade ut dom.<br /><br />Vad tror du om att sätta dom nya lagren på 250 grader i ugnen i en timme innan jag monterar dom i blocket?<br /><br />MvhAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31686568.post-26182322570978658432012-03-04T14:13:50.990+01:002012-03-04T14:13:50.990+01:00Ekbiten hade mindre diameter än gluggen, jag slipa...Ekbiten hade mindre diameter än gluggen, jag slipade den lite rund så att den kunde ligga emot lagerbanans kant lite längre sträcka. Den låg emot cirka en fjärdedel, så jag knackade den några mm, flyttade träbiten, knackade lite till, flyttade osv. Bara man tar det lugnt går det bra. Ekbiten blev lite sliten, lagerbanan fick lite, lite grader (tryckskador) på kanten, vilket jag tog bort varsamt med en kniv innan balansaxeln monterades tillbaka.<br /><br />Vilket håll du knackar ifrån har ingen betydelse så länge du kommer åt. Det viktigaste är att oljehålen kommer på rätt ställe. Oljan passerar balansaxellagren på sin väg mot kamaxeln och topparna. Därför får man sämre oljetryck när balasaxellagren är slut. Då smiter oljan ut tillbaka till tråget utan att smörja topparna. Vipparmarna längst upp börjar då att gnälla, enligt gamla Saab-kännare.<br /> Så nya balansaxellager ger en tystare motor på flera sätt.<br />Återkom gärna sen och berätta hur det gick! Mvh.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31686568.post-74106945509082780612012-03-03T18:54:52.649+01:002012-03-03T18:54:52.649+01:00Och ska man knacka dom in mot motorrummet eller ut...Och ska man knacka dom in mot motorrummet eller ut från motorn?<br /><br />MvhAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31686568.post-44858445753435597422012-03-03T18:53:41.147+01:002012-03-03T18:53:41.147+01:00Vilken diameter hade du på ek-biten som du knackad...Vilken diameter hade du på ek-biten som du knackade ur lagren med?<br />MvhAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31686568.post-71063739896423740572012-03-02T08:33:43.477+01:002012-03-02T08:33:43.477+01:00Tack för en god synpunkt. Jag delade motor/låda, o...Tack för en god synpunkt. Jag delade motor/låda, och lämnade växellådan i bilen. Så du gjorde på ett annat sätt. Ibland kan det vara klokt att ta ur lådan för översyn samtidigt.<br />/ BlogFinkAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31686568.post-71391711040480737392012-03-01T22:39:44.506+01:002012-03-01T22:39:44.506+01:00Du glömde att berätta hur man tar lös drivaxlarna....Du glömde att berätta hur man tar lös drivaxlarna.<br />Jag upptäckte det när jag försökte lyfta upp motorn, att den sitter fast i hjulen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31686568.post-44399087467586347562011-11-25T08:09:17.412+01:002011-11-25T08:09:17.412+01:00Tack! Fotografera mycket, så du kan visa oss andra...Tack! Fotografera mycket, så du kan visa oss andra sedan. Rokk on!...https://www.blogger.com/profile/04667023546842447911noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31686568.post-15873929594369406942011-11-25T08:04:30.144+01:002011-11-25T08:04:30.144+01:00Tack för en bra och välskriven guide! Kommer jag a...Tack för en bra och välskriven guide! Kommer jag att ha nytta av när jag snart ska visa sambon och min V4a vad jag går för :)Patrikhttps://www.blogger.com/profile/03792653395607929051noreply@blogger.com