Wednesday, March 02, 2011

122s

Att sortera skrot från skrot
Fördelen med att köpa bilvrak är att man vet att man rotar runt på bottenskrapet.
Varje fungerande del får ses som en bonus.




I det här fallet gläds jag åt en motor som jag hör har potential. Bilen föddes som en midnattsblå Amazon 122 Sport med overdrive, dubbla förgasare och dåtidens skapliga 85 Hk ur en B-18. Ett antal ägare och flera nära-dödenupplevelser senare har den 2,2 liter, k-kam, högre kompression och fullt bearbetad topp. Gassvaret är förvånansvärt bra trots en ensam gubbförgasare. Ett kvitto som följde med en likadan motor bar summan fjorton tusen.
Bilen är som synes under återuppbyggnad men startas ibland för att behålla hälsan.
Fullt körbar och mycket underhållande

3 comments:

  1. Vackert, vackert!

    ReplyDelete
  2. cecce8:43 PM

    Mojsig växelspaksknopp! I like!

    ReplyDelete
  3. Knoppen svarvades av en bit björk en sen timma under intaget av en maltdryck. Fick sedan grund plus två lager mjölkvitt ur sprayburk med mellanslipning.
    En trevlig bieffekt är att den väger just ingenting till skillnad från den bly-bakelit som nog kom ur en 140 -71 till -74. Nu förpassad till en saklåda. Om några år kommer en finnig yngling med tjocka brillor att hitta den och bli lyrisk: "En äkta knopp till en av de fulaste i 140-serien. Wow! Får jag köpa den? Snääälla!" Så får jag typ en miljon för den. Tyvärr efter att pengen sjunkit i värde så allt jag kan köpa för miljonen är en biltidning och en isglass. Men jag är nöjd med träknoppen, jodå. Tack.

    ReplyDelete