Monday, August 16, 2010

Trimma Saab/Ford V4

Länge sedan senaste inlägg om Annas V4, men det står inte helt stilla.

Motorn demonterades för några år sedan på grund av cylinderbortfall på tomgång. Den gick på tre burkar, helt enkelt. Det kunde härledas till otäta ventiler. En kamrat gjorde i ordning topparna:
-Ska jag öppna upp siamesportarna (avgasöppningen) något? Det ger bättre flås.
-Ja tack!

När den ändå skulle isär så tog jag ur blocket och bytte balansaxellagren. Det var dags, kunde man höra. Det lät inte som något haveri, men jodå, en del av lagret låg i tråget...

Efter en tid köpte Anna en modern bil. Eftersom det inte var bråttom att få ut den lilla Saaben på vägen igen började jag ragga trimdelar!

Synd att sätta samman de lätt portade topparna utan att ge motorn en trevligare kamaxel. Ny kam betyder nya lyftare, men lättade lyftare från Crane Cams kostade lika mycket som gamla Saabdelar i kartong. Varför inte? Jag formade orden väl när jag lade upp idén för ägarinnan, som ju skulle betala kalaset. Hon var inte svårövertalad. Trimgrejor för standardpriser, ja gärna!


Gamla toppackningarna togs bort med morakniv. Rätt eller fel? Jag var i varje fall jättenoga att inte orsaka repor mellan några kanaler och cylindrar.



Receptet lyder:
Nya balansaxellager.
(Inte svåra att byta, men motorn måste ur.)
Trimkam 7,2 från Saabklubben
Lättare lyftare från Crane Cams.
(Trim till Ford Mustang 289/302 V8)
Portade utblås på renoverade toppar.
Lägre toppackningar ger högre kompression.
http://www.classicsaabracing.com/
2" handgjort avgassystem med simonsdämpare.
Ny vattenpump, packningar och packboxar.
Ny koppling, tryckplatta och urtrampningslager.



Härnäst ska topparna dras till korrekt moment, svänghjulet likaså. Sedan ska ny koppling centreras och nytt urtrampningslager monteras. Efter det kör jag upp oljetryck med borrmaskinen innan fördelaren monteras. Allt för att ge de nya lagren en god start i livet...

Nästa inlägg om motorn finns här


No comments:

Post a Comment