Friday, October 30, 2009

Fredagsbilen 30/10


Återger härmed brorsans "Fredagsbilen" för dagen 30/10 -09

Jag har fått ännu ett återfall på T-27or.
Denna är en av mina favoriter.


Då jag läste om den i en gammal HotRod -tidning från tiden innan min födelse (det är alltså JÄTTELÄNGE sedan) tycker jag mig minnas att den hade en Chrysler Hemi monterad bakom föraren. Snubben har alltså fötterna i höjd med framaxeln och en gjutjärnsklump bakom nacken. Motor och bakaxel är ihopskruvade med bara kopplingen emellan; ingen växellåda alltså; med resultatet att bilen inte har någon fjädring bak. De av oss som någon gång har åkt EPA-traktor vet hur detta påverkar väghållningen. Denna bil körde dessutom riktigt fort, på den tiden som man körde alla 402 metrarna med hjulspinn. –En hjälte helt enkelt.

Ha en trevlig helg!

/Chrestian






No comments:

Post a Comment