Sunday, March 08, 2009

Bromsjustering Saab V4

Bakbromsarna på en Saab V4 är ovärderliga. Speciellt på vintern. Här justerar vi upp dem så din danspartner kan svänga på rumpan igen.

Uppdatering 2011: Ny justerskruv till bakbromsen kan köpas här!

Justerskruvarna kommer att vara fastrostade, var så säker. För att rädda dem gör du följande.


När du pallat upp bilen ordentligt och tagit bort hjulet är det dags att ta bort bromstrumman. Borsta av lös smuts först så slipper du få in den bland bromsgrejerna och hjullagren. Den stora muttern som håller trumman på axeln har en sprint. Den ska ersättas av en ny när du monterar alltsammans igen. Ut med den. Bort med muttern. Den sitter inte så hårt om det är som det ska. Efter att du knackat och lirkat med trumman ett tag så kommer den loss. Vackert. Nu har vi frilagt operationsområdet. Be syster lägga fram de blanka verktygen. Nu gäller det att instifta respekt i patienten!

Själva idén är att ta bort bromsskölden. Med den lös är det lättare att få justersaken att fungera igen. De finns vad jag vet inte att köpa längre, så pajjar vi dem måste vi ragga upp fungerande begagnade delar. Varsamt våld är det som gäller!

Ta bort bromsbanden med sina fjädrar och lägg grejorna i ordning. Försök iallafall. Om du är som jag kommer du ändå att glömma hur allt ska sitta. Men herregud, det handlar ju bara om bromsen. Vem använder den?





När skölden ska bort måste vi demontera hjulcylindern. Om du inte nyss monterat nytt bromsrör så kommer detta troligen att gå av nu. Om du vill rädda röret så lossar du det försiktigt och vrider själva cylindern istället. Det är ett gammalt djungeltrick. Här har vi tagit loss skölden och skruvat tillbaka cylindern så hejdarsåsen inte rinner ut.

Nu ska vi tala klarspråk med skölden.
För att den ska ta till sig våra argument måste vi först ta bort en förstärkning som är nitad på baksidan. Utan förstärkningen kan justermojjens lilla huvud sättas i skruvstädet nämligen. En kort stund senare med kapen så låter den sig pillas bort med skruvmejseln. Hejdå. Hälsa Sankte Per.






Då snor vi flickvännens gasol och ger den lite värme och kärlek. Värme iallafall. Är du karl nog att ha gassvets hemma så får du extra vuxenpoäng här.



Medan den fastrostade justerskruven fortfarande är varm så går du till skruvstädet. Låt lite 5-56 eller liknande koka in i gängen. Dra fast käftarna runt själva ställskruven och vicka skölden fram och tillbaka. Detta får ta tid. Själv hade jag kylspray som jag snart vräkte över den varma skruven. Temperaturskillnaden ger ett litet utrymme i gängan, och med lite tur kommer då oljan in där. I teorin. Jag fick vicka skölden ca 400ggr innan skruven släppte. I dessa lägen är det bäst att ta till hotelser. Jag brukar hota med en lokal bilmekanikers namn, känd för nypor av stål och samvetslöst hårda tag. Räcker inte det så mässar jag "folkrace, folkrace" med hög röst.




Barnaöronen kommer in i garaget lagom för att lära sig några nya ord när husse slår sig på tummen


Så äntligen ligger den på bänken, ställskruven. Till synes utan ånger. Man undrar hur den mår bakom fasaden, den självupptagna rackaren. Vi drar den mot stålborsten på borrmaskinen för att få se den i bara mässingen. Eller stålet. Eller vad de nu använde i Trollhättan på sextio-sjuttotalet. Trolldeg?

Då har vi visat vem som bestämmer. Dags att bli stygg på allvar. Knacka på en mutter på dess misshandlade huvud. Köp en hårig svets som tjänstgjort inom Svensk industri. Vrid upp styrkan på "Evil".



"Fräs på hög värme"
Som det så fint heter i matlagningsprogrammen.








Svetsa även igen de överflödiga hålen efter ...vad det nu var vi skar bort.



Krydda med rikligt med kopparpasta.
Montera allt på rätt sätt trots att du glömt hur det satt. På med trumman igen. Muttern. Sprinten. Dra nu åt justerskruven rättså hårt. Skruva sen upp den tills bromsen precis inte ligger åt. Rostskydda hjulhuset medan du kommer åt. Linolja har den bästa lukten.
Servera till en fryntlig besiktningsman.

I skruvande skrivande stund har jag fått släden ombesiktad. Med komplimang för bakbromsarna. Något måste ha blivit rätt.

10 comments:

  1. Anonymous6:46 PM

    Fixade just bromsarna på min v4, detta hjälpte mej :D

    ReplyDelete
  2. Härligt! Du är den första som faktiskt skriver tillbaka och berättar det. Jag är väldigt glad att jag kunde hjälpa någon. / Mark

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:50 AM

    Kom nyligen över en-69 V4 efter 20 år utan SAAB.Roligaste beskrivningen av bromsjustering jag sett! Om jag bara vetat detta för 20 år sen...

    ReplyDelete
  4. Tack så mycket!
    Kommentarer är mycket välkomna.

    Jag är ganska självlärd så jag ger inga garantier på mina råd. Min Veronagröna rullar alla årstider så jag har väl lärt mig vad den gillar. ...och inget på dessa bilar är svårt bara man vågar pilla isär dem. / Mark

    ReplyDelete
  5. Anonymous3:32 PM

    Känner igen mig med tanke på din målande beskrivning, ingen idé att vara snäll i såna lägen!! Utövade dessa häx-konster på min gröna Rally-V4:a för nån vecka sedan!!

    ReplyDelete
  6. Vroom & Voodoo! Tack för din kommentar, var kan man läsa mera om din Rally-V4:a? / Mark

    ReplyDelete
  7. Anonymous6:29 PM

    Kul att he int ba e ja som sladdar med en v4, trodde att jag va ensam där ett tag :)

    / idioten

    ReplyDelete
  8. Man är aldrig ensam när man sladdar med en v4:a. Den svenska folksjälen sitter i baksätet och ler med hela ansiktet!

    ReplyDelete
  9. Anonymous11:25 PM

    Har nyligen köpt en V4, detta var till stor hjälp :)

    ReplyDelete
  10. Tack för beskrivningen av att arbeta med bromsarna. På min nyligen inköpta 77:a är det tyvärr ena framhjulsbromsen som sitter fast men hade ändå stor behållning av det du sjrivit.

    ReplyDelete