Skandinaviskt sålda Rover 400 (med flera) kan ibland ha problem med att det automatiska halvljuset vägrar slås av när man stänger av bilen. Den omedelbara åtgärden blir att ta av en batteripol så man inte blir av med all ström, men i det långa loppet vill man fixa problemet.
Problemet sitter i ett rosa relä som heter YWC 10050 och som sitter på höger sida innanför mittkonsolen. Gör så här: Lossa handskfackets två skruvar som sitter i nederkant under detsamma. Lyft bort hela facket. Ta gärna bort det blanka staget på bilden, så har du även acess till att byta pollenfiltret, när du ändå är igång. Det ger en stor skillnad på luftgenomströmning och doft i kupén. Detta filter sitter med kortsidan utåt och kan dras ut rakt bakåt efter att en täcklucka tagits bort.
Åter till mittkonsolen.
Skjut fram framstolarna och lossa de bakersta skruvarna på mittkonsolen, de som sitter närmast baksätet. Bara de två bakersta, en på vardera sida. Skjut tillbaka framstolarna igen. Vid handbromsen finns en täcklucka, där under finns två bultar. Sedan ska radion lossas, tillsammans med sin inre fästram. Knapparna för elbakrutan och varningsblinkers kan man nu trycka ut bakifrån och därmed nå de tre sista skruvarna där bakom. Skjut nu hela konsolen något bakåt så når du det rosa reläet där bakom.
Medan du väntar leverans av ditt nya YWC 10050 (eller likvärdigt) så
kan du brygg-kabla över kontakterna på bilden. Du har nu en Rover som
fungerar exakt så som den skall, undantaget att ljuset inte slås på
automatiskt.
Detta tips kan vara användbart även för ägare av Land Rover, Classic Mini samt en del MG.
No comments:
Post a Comment