Skrev namnet på en stor fyrtiotalare. En business coupe, inte minst. Ett riktigt skeppsdop med andra ord, med undantag av att vi inte kastade en flaska skumpa på bilen! |
Till textningen använders två olika penslar: En så kallad "lettering quill" till texten, samt en svärdsläpare av den mindre modellen: "Excaliber" till de dekorativa ränderna som håller ihop detta mönster. Som tack fick jag en omsorgsfullt svetsad karossnurra, vilken Fredagsbilen kvickt norpade för mig!
Fick googla "karossnurra". Trodde det var något i stil med en tipssnurra. Nu när jag vet bättre kan jag berätta varför that Fredagsbilen character har mer bruk för din snurra: Du håller mest på med SAAB och alla vet sedan Karlson på takets tid att sådana enkelt välts runt till önskat läge. Gäller för de flesta rundhylta bilar som inte har takfena
ReplyDeleteVad har du fått i morgonflingorna Joergen? Hallucinogena svampar?
ReplyDeleteSkämt åsido, du har en poäng: Alla mina bilar kan snabbt och geschwinnt vältas till önskat läge. Här vilar inga skepp i garaget. Folk tror att jag inte gillar stora bilar men det stämmer inte. Porten är helt enkelt för smal för annat än Amazoner, Cortina, Anglia och så några päronhalvor då.
Men en karossnurra siddu, är en slags omvänd svarv för karosser. Man spänner fast karossen och snurrar den fort som tusan. Då drar man i ändarna samtidigt som g-kraften får bilen att svälla. Resultatet är en ett nummer större bil på alla ledder. Fiffigt, inte sant?
Så jag själv kan inte använda denna tingest. Då skulle karossen bli för bred för att komma ut genom porten sedan...
/ Med vänliga hälsningar Herr Finkman
Jag ser mig mest som en fodervärd för nämnda tingest. Vi börjar att komma väl överens. Jag har redan flyttat på den ett par gånger!
ReplyDelete/Fred A Bilén