Sunday, November 14, 2010

Huvudcylindern

Kallas tydligen även manövercylinder.
Lördag morgon. Din sambo har åkt till tjejträff och du har huset för dig själv. Hon har antytt att det vore fint om du fixade det-och-det på huset medan hon är borta och du nickar lydigt tills hon dragit resväskan ut genom dörren. Nu är det är liksom FF, föräldrafritt, och du är fri. Fri i ett hus fullt av maskineri och bilar. Vad tror hon egentligen?

 Så du gör dig lite frukost. Tar din tid. Funderar på livet. Klappar katten. Sen samlar du dig. Kliver i overallen och kör ut vardagsbilen ur varmgaraget. Här ska svetsas på rallyamazonen så den äntligen kan komma ut på den underbara vintervägen. Amazonen står i en carport utanför. Batterifrånskiljaren aktiveras. Nyckeln sätts i låset. Kopplingen trycks ned. *Plonk*. Pedalen slår i golvet utan motstånd.
Vafan...

*Plonk*...

%#""#!..
och
...∫∆∑É√˜ÜŒ¶‰¢”!

Pedalen går i botten helt utan motstånd. Första tanken är att någon har tagit sig in i ens bil och lekt i den tills den gått sönder.
Snön runt om inspekteras. Hmm. Inga spår efter skor, men många små kattfötter. Det ante mig. Kniven i ryggen av sina egna familjemedlemmar. Förbaskade fyrfotingar.

Nåväl. Detta fixar vi väl på nolltid. Ut med kopplingens huvudcylinder!




No worries. Manövercylindern sitter med två bultar
plus kopparröret plus en ynka liten sprint mot pedalen.
Sen är den loss. Lägg den på bänken du bara.
Det här fixar vi tillsammans.

Smack så ligger den på bänken. En snabb inventering ger vid handen att erforderliga packningar redan är hemhandlade och ligger i hyllan. Finemang!
Syster. Skalpellen!


Sprinten kan krångla lite men är i grunden feg och backar för alla typer av auktoritära verktyg.


*Plopp* En slemmig orm hoppar ut till allas förvåning.


Ormens bakhuvud har, om man tittar noga (vilket jag gjorde efter att jag kliat mig i huvet en stund) en liten flik som håller den fjädrande delen kvar mot kolven.
Håll fjädern bakåt och bänd fliken med en liten skruvmejsel så delar sig härligheten.


Verkstadshandboken ger ingen som helst ledtråd till själva delandet av den slemmiga ormen. Den nämns inte ens.


Du pillar isär den...


...genom att lossa vajergrejen genom hålet där.


Efter rengöring av cylindern, (mässingborste på borrmaskinen), och honing av loppet sätts delarna
samman med nya packningar från Motoroldies.


...och en ny del av bilen är blank. Notera hur tidigare ägare börjat
byta innerskärm men bara kommit halvvägs.

Kommentera om något var oklart så ska jag svara. Jobbet tog typ 1,5 timmar inklusive luftning av systemet. Pris för renoveringen? Dryga hundringen för packningarna och lika mycket till för det nya locket. Veteranbilar är toppen.

Moderna bilar är ett gisslandrama som är frivilligt.

3 comments:

  1. Daniel7:01 PM

    Märkligt att den har hållt så länge för att ge upp nu.

    ReplyDelete
  2. Javisst! Men nu är den ny och kommer hålla i många år. Bör nog renovera slavcylindern snart också, så man vet att manöverfunktionen är förnyad i sin helhet.
    Visst låter jag seriös? Det är bara en undercover!

    ReplyDelete
  3. Anonymous2:11 PM

    Lustigt... Jag har, händelsevis, en Amazon som står i en carport, med röda innerskärmar, med hål i, och en fin-fin polerad slavcylinder med nytt gummi i. De håller tydligen bara drygt 40 år de där gummi-grejorna.

    ReplyDelete