Thursday, July 05, 2012

Rostlagning



Panelbyten
Bärande balk bakom bakhjulet har fått vad den tål genom åren.
Även runt fjädringens infästning är plåten försvagad, så det bästa är att byta hela balken.

Ofta gör man felet att man byter för små bitar. Lagningarna ska vara kant i kant
om det ska blir snyggt. Byter man hela paneler ska det vara ett erfaret öga för att
upptäcka att svetsen varit framme.

En donatorbil har fått avvara en balk i bättre skick.
Man kan tydligt se hålen efter punktsvetsborren.

Bladfjäderns infästning är vid min tumme.
Även denna panel har rost i tvärbalken. (längst ned i bild)
Rosten lagas medan balken är lös.



Punktsvetsborren är en kär gammal vän som sätts på borrmaskinen.
Sakta och bit för bit tas den risiga balken loss från bilen.

Efter att balken tagits bort ser det ut så här i bagageutrymmet.
 Halvkul. En bit av innerskärmstrukturen har också tagits bort här.
 Det är lika bra, när ändå "skalpellen" är framme!
Bilen fotad bakifrån. En bit av tvärbalken togs bort, då stötfångarens
infästning någon gång i tiden varit rostig och klantlagats
av en onykter chimpans.

Bakaxeln hänger lös i tomma luften.
Det är bara att bita tag och jobba vidare.

Det svetsades till långt in på natten. Då bilen skulle in på besiktning så var det en kamp mot klockan. Därför finns det inga bilder på själva insvetsningen. Det färdiga resultatet ser ut som följer


Innerskärm och balk

Med en snutt bakre tvärbalk

No comments:

Post a Comment