Ibland glider livet lite väl utan friktion. Då kan det vara dags att byta stopp-o-belägg!
|
Bakbromsarna på en Anglia, Cortina, Corsair brukar vara enkla
att komma åt, men icke denna gång. Den ena trumman ville inte röra sig ur fläcken.
En avdragare som jag köpt till mina Volvo kan inte göra jobbet,
för den drar i hjulbultarna som inte är en del av trumman
på dessa bilar. Några tillslipade verktyg fick jobbet gjort. |
|
Det är dyrt med bildelar. Inte nog med det, det är svårt att hitta dem också.
Icke. För att hitta delar till Ford Cortina GT MK1-66 behövde jag bara
kontakta S-E Autoparts i Borlänge. Reparationssats till hydrauliken,
nya bromsband samt monteringssats blev en femhundring.
Skapligt för originaldelar i förpackning som är runt femtio år gamla!
För i tiden bytte man bara bromsbanden-inte hela bromsbackarna.
Då kallades det sparsamhet. Idag är timkostnaden för stor för att
någon ska hålla på med det. |
|
När jag gjort mitt specialverktyg och fått loss trumman möttes jag
av den värsta syn jag sett i bromsväg på någon av mina bilar. Gammal bromsolja har
kladdat ihop med bromsbandens asbest och blivit en mörkbrun sörja.
Här finns mycket städning att göra...men en tröst är att Anglian verkligen
har bromsar från Cortina GT, och det är samma som Lotus Cortina MK1.
Sällsynta saker |
|
Slavcylindern är en sorglig klump. Stålborst-trissan sätts
i pelarborrmaskinen så får man bort all lös lort. |
|
Med honingsverktyget så honas den invändiga ytan
så att kolven med ny packning (den gamla på bilden)
kan täta ordentligt.
På bilden syns lämningar av oxid som en mörk ring i röret.
Den kunde nätt och jämnt kännas med fingret, så jag slutade att hona.
Slavcylindern till en GT kan vara svår att ersätta.
Eftersom S-E Autoparts gav mig fel packningar så
måste jag röra runt i mina egna hyllor en stund.
Slavcylinderns packning till kopplingen på Volvo Amazon -66
passar, och två satser fanns hemma. (!) Notera att det finns två olika
typer av dessa. Funkar. Hade det varit frambromsarna hade jag inte
vågat experimentera på detta sätt. Men bakbromsarna står för mycket
mindre del av bromskraften. |
|
Honingsverktyget drivs av en borrmaskin, helst pelarborr. |
|
Cortina GT har bakbromsar som justerar sig själva när föraren drar i
handbromsen. Dessa delar smörjs upp ordentligt med kopparfett.
Kuggkransen ska vara intakt för att det ska fungera. |
|
Biltemas dyraste dubbelkoningsverkyg gör ett väldigt fint jobb.
Undvik de billigaste verktygen. |
|
Perfekt! |
|
Då så tar vi nästa sida! |
Jag hade gärna monterat original hydraulisk tätning i bakbromsarnas slavcylindrar. Men jag testar dessa Volvos tätningar ett tag. Funkar det inte i längden så blir det skrivet här. Men bromsarna var bra nog åt bilprovningen, det är ett positivt tecken.
Nästa steg blir att nita på de nya beläggen.
|
Nitarna som håller de gamla beläggen borras ur.
Backarnas stommar slipas och thinnertvättas,
målas upp så de blir roligare att hantera.
Obs. måla inte på den yta där beläggen ska ligga. Färgen kan
komma att brännas bort om bromsen ligger på när du kör.
Då börjar beläggen glappa i teorin. |
|
Stans och mothåll tillverkades. De färdiga bromsbackarna
blir så här snygga. Synd att de inte syns utifrån. |
Väntar med spänning på fortsättningen. Jag var med Corsairen på fredagscruising i Stockholm i fredags, vem hade kunnat tro att en engelsman skulle få så mycket uppmärksamhet bland jänkarna =)
ReplyDeleteHärligt. Den är värd det. Corsairen är ovanligare än mycket annat där ute.
ReplyDeleteUppdateringar kommer. Det finns massor att berätta. Här har det varit aktivitet i verkstan, med ett dramatiskt haveri som topping. Inlägg kommer.