Den jag jobbar på just nu. Idag står den i högsta läget fram på de nya justerbara fjäderbenen som jag skrivit om på annat ställe här på bloggen. Den kan alltså bli mycket lägre. Men precis som Lotusen så ska en "riktig" Anglia luta något bakåt. På en original Anglia krävs förresten spacers för att dessa fälgar ska passa.
Detta exemplar började modifieras för mycket länge sedan. Faktiskt fick den föreläggande om regbes redan kring -78. Sedan dess har den inte varit godkänd enligt gängse statligt regelverk. Hoppsan. Genom en märklig slump såg jag den på en cruising på nittiotalet. Ägaren var inte speciellt pratglad. Nu anar jag varför. Han var nog nojjig. Nu ska det bli ordning och reda.
Karossen är Anglia deluxe -65. Fjädring, stötdämpare, bromsar, motor, växellåda, fälgar och instrumentering har tidigare bott i kraftigare bilar. Men ingenting av detta imponerar på katten på bilden. |
Men titta en blogg jag måste följa!
ReplyDeleteVälkommen Miss De Luxe! Lova mig bara att jag får ditt efternamn om vi gifter oss. / The Fink
ReplyDeleteHej Fink ;)
ReplyDeleteI brist på annat att prata om passar jag på att nämna att jag har en Ford Corsair super de luxe (och hoppas att ni till skillnad från andra inte finner det löjeväckande)
En gång fick jag en Corsair, men jag var för ung för att kunna hämta den. Den var pärlgrå med röd inredning. Smaskens. Många år senare döpte jag en katt till Corsair, men den blev bortadopterad och omdöpt. Konstigt...
ReplyDeleteCorsair delar ju bottenplatta med Cortinan. Dessutom ser den helt galet underbar ut om man kör den utan främre stötfångare. Inredningen är superfin och får man tag i en Corsair V4 GT så har den en otroligt eftertraktad växellåda, tätstegad och hållbar. Bara vinster alltså! Corsair är för finsmakare. / El Finko
Nu saknar vi bara bilder på din eminenta finsmakarvagn. Var kan alla lärjungar av den stora finkens gospel se den?
ReplyDeletePärlgrå...
ReplyDeleteSynd att den inte blev hämtad. Min är tomatröd med vinröd (läs solblekt) inredning. Det är tyvärr ingen GT, men den har V4 och är från 1966.
Bilder finns på:
http://gunilladeluxe.blogspot.se/2011/07/nu-ar-hela-bilen-polerad-i-mandags-akte.html#comment-form
http://gunilladeluxe.blogspot.se/2011/07/min-ogonsten.html
http://gunilladeluxe.blogspot.se/2011/10/mysiga-host.html
http://gunilladeluxe.blogspot.se/2011/11/farg.html
http://gunilladeluxe.blogspot.se/2011/12/sommarminnen.html
http://gunilladeluxe.blogspot.se/2011/12/ide.html