Vi eldar med flis, men själva eldstaden med sin gryta bör man hålla ren och fin. Kolavlagringarna pressas annars hårda som stål om man låter det gå långt. Då kan den grova ASEA-motorn pressa sönder den tuffaste av flisskruvar, vilket också skedde.
Det tog mig en hel dag att få bort den stenhårda flisklump som blev resultatet, fingertopparna svider, en heldag att skruva bort skruven, och ytterligare en halv dag att med huvudet inne i pannan (Ni vet storleken på en eldningslucka?) göra rent eldstaden med borrmaskin med en "roterande bläster" på. En sån där snurrmohäng som har en massa små stålnabbar upphängda i gummi. Den avverkar rätt duktigt. Låter fint också, när man har huvudet inne i en eldningspanna. Men rent blev det.
Det blev inte jag. Jag hittar fortfarande små bitar koks i öronen.
Bilterapi
Efter denna upplevelse behövde jag få greja med ett tredimensionellt pussel i lugn och ro, nämligen Annas Saab 96-71. Den som varit nedskruvad så länge. Vad som blivit gjort åt motorn tar jag upp på andra ställen på bloggen. Nu var det alltså dags för första uppstart och jag var spänd och upprymd på samma gång. Remskivan ska stå på sisådär 6˚ förtändning. Ettans kolv är i topp, kolla att dess ventiler är avlastade eller dra motorn ännu ett varv, på med fördelaren, rotorn ska peka mot ettans strömkabel på fördelaren. Fördelaren är lagom lös så man kan röra den något. Nu kopplar jag en testlampa till tändspolens kabel som i andra änden sitter till kondensator och brytare. Vrider fördelaren tills den precis lyser. Där har vi en grundinställning. Med detta grundrecept kan man få igång vilket gammalt otyg som helst!
Hällde i bilen lite färsk bensin, gav den en extra sup i förgasaren, ställde fram eldsläckaren och efter några extra huttar så spred den en mycket vacker sång i garaget. Lite vassare än gubbstandard, och det hörs!
När man haft isär nästan allt i en motor och sedan startar den för första gången händer flera saker. För det första känns det väldigt bra i kroppen. Man är stolt. Speciellt om man är glad amatör! Om man har motoröra och motorn är trimmad så avslöjar den sin nya karaktär mycket på ljudet. Sådant är obetalbart om ma är den typen! Sen är det det där med dofterna. På en uppmålad motor så avger färgen en doft första gången den blir varm. Saker som packningar, packningsmassa, locktite, kopparfett och annat ger också en doft första gången det värms upp, och om man som jag låter den gå en halvminut utan kylare så kommer en doft även ur dessa kanaler.
Detta är en värld normala människor aldrig får uppleva, den måste förtjänas.
Brum! Detta underbara ljud! |
Utan kylning får man bara starta, lyssna och sen stänga av igen. En miljon svenskar kan inte ha fel; Det är något speciellt med en trimmad Saab. Sitter i folksjälen. |
No comments:
Post a Comment