Jag hämtade lite färdigblandad etsande grundfärg hos min vän billackeraren. En liten touch-upspruta laddades och motorn sprayades direkt på bänken i garaget. Jag har inget motorstativ just nu. Man får lösa uppgiften ändå... Andra lagret blev tvåkomponents svart färg. Detta var en svart motor och jag trivs med originalstilen på den här bilen.
På fabriken 1971 daltades det inte. Ett lager topplack direkt på metallen fick duga. Rent och snyggt så länge bilen stod i försäljningshallen, men sedan höll det inte så länge. Själv lade jag två lager topplack på etsande grund. Det kommer hålla lite längre, men det är en hård miljö för färg.
Dagen efter fyller jag motorn med olja av hög kvalitet och kör upp oljetryck med borrmaskinen.
Oljepumpen kommer man åt genom fördelarens plats. Du letar fram ett verktyg som passar pumpens fattning. Ledtråd: Kolla hur fördelaraxeln ser ut. Fördelaren drivs av ett drev som sitter på kamaxeln. Det kan ses genom hålet. Oljepumpen drivs sedan av fördelarens axel.
När trycket ökar skall olja komma fram på ventilernas vippor, annars är det ett tecken på slitna kamaxellager.
Nu är det olja på min nya lack. Sånt är livet!
:)
No comments:
Post a Comment