Thursday, October 16, 2008

Mantarati

Med löfte om långslagiga motorer och diffbromsar blev Mats av med sitt projekt, och jag halade raskt upp några tummade sedlar. Han berättade om uppspacklade bakskärmar och märkligt oljetryck. Lyssnade jag? Nej då!

Mats lyfter på sidenlakanet och visar damen ur rätt vinkel.
Sen minns jag inget mera...


Priset var sådant att det inte var läge för prutning. Dessutom ingick både diffbromsad axel, Omegamotor samt reservdelar i form av en fullt fungerande Rekord 2,2 i. Mats behövde inte ta till hypnos. Jag var redan förlorad.

Här är fisken hemkommen och nosen nedslipad till plåt och grundad igen. Bort med alla gamla stenskottsfläckar. Hmm, den klär i matt lack...

Här har jag grovspacklat och slipat tre gånger.
Kan man inte tro...


Bakskärmen du inte vill att din dotter går ut med. Jag tog bort alla tendenser till sprickor i den gamla plasten. Där den var ok så lämnade jag den helt enkelt. Gammal padding sjunker inte.

Den seriösa metoden hade varit att byta bakre skärmkanterna helt och hållet, men de glada kanaljerna som lagat denna bil hade lagt svetsskarven så långt ut så det hade varit vettigare att skaffa in hela bakskärmar och svetsa bilen långt upp på c-stolpen. Pest eller kolera alltså.

Corvetter har karosser av plast, så detta är ännu ett drag av sportvagn , konstaterar jag optimistiskt...

Thursday, October 09, 2008

Uppdatera din slöa...

Okej jag har slarvat med underhållet av denna sida. Det har inte funnits så mycket att skriva om heller, höst och allt. Saaben fick en annan motor för tredje gången. Denna gång går den jättefint...när den går. Motorn kom ur en skrotbil som stått länge och jag måste byta förgasare till en som har fungerande choke och acc.pump. När den blir varm spinner den. Hoppas den håller länge den här gången för detta är en fars utan dess like. Min sämsta bil genom tiderna och tro mig... jag har haft bruksbilar som skrämt starka karlar.


Så här låter en Saab V4 som reducerat sig själv till tre cylindrar i sin strävan att återgå till tvåtakt!




Aaah! Fyra cylindrar. Gött! Notera chic barbapappadräkt




Med ögonbindel och bakbundna händer tas den gamla Saaben vant isär. Under akten uttalades meningar som skulle få vilket barnsäkert surfprogram som helst att låsa en hel server.



Detta är en lätt vässad rova med bortopererad fläkt och tvåportare som rycktes ur en moddad bil på den lokala skroten. Brände en ventil efter bara 300mil. Gick därefter bara bra på riktigt höga varv. Fick den att dra 1,3liter/mil. Vilket rekord!









Rullflytt



Plopp! Vilken tur, den passar! En snikstandard 1500cc med förgasare tunn som Twiggy sitter nu på plats. Drar gladeligen upp till 140+ men trivs som allra bäst i hundra knyck. Ska kolla upp vad den drar, jag kör väldigt lite men den verkar snål.



Genom ett olycksfall i hobbyn har en tüsk tagit sig in i garaget. Det var en herrelös Manta A som stod och grät vid vägkanten. Vi förbarmade oss över dess vilsna själ. Trots arisk härkomst verkar detta vara kul bilar. Opelfabriken knackade in- och moldade dropplisten på a-stolpen(!) för bättre utseende och lägre luftmotstånd. Vem hade tid med sånt annars på sjuttiotalet? På en billig bil! Imponerande. Tyskland emot resten av världen: 1-0.
Mantan ska få en skaplig garagelack och bli sommarbrukis -09. Den går jättefint.
Bilder kommer, det är bara så förb. stressigt på jobbet.